Jom Follow..

Thursday, 24 April 2014

Friday, 18 April 2014

~ AKIBAT DERHAKA TERHADAP SULTAN..!?!


APAKAH IANYA SURATAN ATAU KEBETULAN.? ........................ ............ ..............  ...............  .................  ................... ....................  .................   ............  ....................... ......................  ..........  .........................  ........... NAMUN SEGALANYA ADALAH SURATAN TAKDIR..! ...................... ................... ...................... ............................ ................................... ...... .... ..... ..... .... .... .... .... ... .......................................................    APAPUN TAKZIAH KEPADA KELUARGA MANGSA..!!!

Wednesday, 16 April 2014

GST oh GST - kenapa susah sangat nak faham.!?!


Penerangan ringkas mengenai GST seperti yang diterangkan oleh DS Ahmad Husni:

Singapura memperkenalkan GST pada 1993 dengan 3%; sekarang 7%. Betul kata Shahlim, bagi Singapura GST merupakan cukai baru, bermakna Rakyat kena bayar cukai tambahan 3%. Negara kita memperkenalkan GST bagi mengantikan SST(Cukai Jualan & Perkhidmatan. Cukai Jualan kini 5% dan 10%. Bermakna bagi yang kini 5%, tambahan yang perlu di bayar Rakyat 1%; manakala yang kini 10%, Rakyat akan jimat 4%. Terdapa...t 73 produk (10.6%) dalam kategori 5% kepada 6%; msnakala dalam kategori kini 10% akan turun ke 6% mengandungi 273 produk (39.62%). Terdapat 4 negara memperkenalkan GST pada 2011 dan selepas dengan kadar GST 15%, 16%, 16% dan 40%.

Jenis produk antaranya Nescafe, Quarker Oats pada kadar 5%; Minuman berkabonat, ribena, sunquick, pakaian bayi, sabun, bateri, kereta, TV, Colgate, syampu dsb 10%. Bermakna kereta dan TV akan lebih murah dengan kadar GST 6%. SST di perkenalkan pada tahun 1970'an.

Yang di maksudkan 'Shadow Economy', terminologi bagi peniaga yang lari dari bayaran SST(Cukai jualan & Perkhidmatan). 'Black Economy' merupakan 'Ekonomi Underground' iaitu aktiviti jual dadah, jual manusia, pelacuran dsb. Shadow economy akan masuk ke dalam pembayaran GST kerana di bawah sistem GST, pengeluar (manufacturer), pemborong dan peruncit mendapat balik pembayaran GST (dipanggil sebagai 'Kredit Cukai'). Pengalaman di 160 buah negara yang telah melaksanakan GST, semua peniaga dan syarikat (termasuk yang dahulunya dalam Shadow Evonomy) mendaftar dalam GST untuk mendapat kredit cukai. Matlamat peniagaan adalah memperoleh keuntungan. Dengan kredit cukai, peniaga mendapat keuntungan.

Negara ada cukai korporat dan cukai pendapatan individu di bawah LHDN. SST dan kemudian GST adalah di bawah Kastam.

Kita telah membuat kajian, bagi isirumah berpendapatan RM2,000 sebulan berdasarkan pattern prrbelanjaan pada setiap bulan, kini dibawah SST membayar cukai SST RM36.00 sebulan. Dengan pattern perbelanjaan bulanan yang sama, dibawah GST akan membayar RM51.00 sebulan. Ini bermakna membayar tambahan RM15.00 sebulan atau RM180 setahun. Kerajaan akan memberi bantuan tambahan RM300 kepada isikeluarga yang menerima BR1M, bermakna ada lebihan RM120.

Nahh!! Ambik Kau.!! Tian Chua yang Hasut Rakyat akhirnya di tahan..


Ekoran kenyataan biadap tersebut, satu laporan polis dibuat oleh bekas ADUN Batu Kawan, Huan Chen Guan pada 7 Mac yang lalu.

Kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 4 (1) (c) Akta Hasutan 1948.

Harap kali ini Tian Chua didakwa di mahkamah dan jangan pula pemimpin UMNO atau mana-mana peguam bertindak memaafkan kebiadapan Tian Chua.


Setelah lebih sebulan laporan polis dibuat, akhirnya Tian Chua telah ditahan di lobi Hotel Armada kerana mengeluarkan kenyataan berbentuk hasutan.

Tian Chua sebelum ini bertindak mengeluarkan kenyataan mahu menggulingkan kerajaan dan Perdana Menteri DS Najib Razak dalam tempoh lima bulan sebaik sahaja Anwar Ibrahim dijatuhkan hukuman atas kesalahan meliwat.

~ #PrayForMH370 @ Bangunan UMNO PWTC..!!!



~ Terganggu dengan Laungan Azan..!?!



Mohd Said Bin Mohamed Jaid, K/p : 580114-01-5301 Ahli Pas seumur hidup telah membuat laporan Polis kerana merasa laungan Azan dan bacaan Tahrim dari Masjid berhampiran rumahnya mengganggu tidur dan keselesaannya. Ini ker ajaran PAS selama ini..???
Patut ler bleh ikut telunjuk DAPig.. "Masuk PAS Confirm ke Syurga"

Friday, 11 April 2014

~ DUSTA.!! ZAHID HAMIDI MEMBERI KERAKYATAN KPD 1,000 CINA.!?!

TUDUHAN ZAHID HAMIDI MEMBERI KERAKYATAN KEPADA 1,000 ORANG PEMEGANG BRITISH OVERSEAS CITIZEN (BOC) ADALAH DUSTA BELAKA!

1. Zahid Hamidi tidak pernah mengeluarkan sebarang surat rasmi untuk menganugerahkan kerakyatan kepada pemegang pasport BOC yang telah sengaja melucutkan kerakyatannya di Malaysia.

2. Jumlah yang didakwa seramai 1,000 orang seperti yang dilaporkan oleh media sosial juga adalah satu penipuan besar. Setakat ini, hanya tiga individu pemegang passport BOC yang telah diterima pulang oleh kerajaan Malaysia, itu pun dengan hanya diberi kemudahan Pass Residen.

3. Apakah kita semua mengetahui tentang status Pass Residen?

4. Pemegang Pass Residen boleh menetap selama 10 tahun di Malaysia namun tidak layak menjadi warganegara dan tiada hak untuk mengundi di dalam pilihanraya. Pendek kata, Pass Residen adalah status paling bawah hatta dibawah Permanent Residen sekalipun lebih tinggi kedudukannya.

5. Pass Residen ini akan dikeluarkan hanya untuk membolehkan pemegang passport BOC berada di Malaysia secara sah, selaras dengan peruntukan perundangan iaitu Peraturan 16A, Peraturan Peraturan Imigresen 1963.

6. Pemberian Pass Residen ini atas dasar Hak Asasi Manusia kerana Malaysia memberikan kemudahan Imigresen kepada semua sama ada rakyat Malaysia atau bukan rakyat Malaysia.

7. Zahid Hamidi tidak pernah mengkhianati kepercayaan yang diberikan bangsa Melayu kepadanya malah beliau seorang pemimpin yang tegas dan menjaga hubungan diplomatik antarabangsa.

~ Satelite BangSAT Anwar Ibrahim berjaya kesan sesuatu..!?!


~ Tak tahu nak kata apa lagi..!? Air oh Air oh Selangorku..!!


... cubalah letak EGO tu kat tempat lain sedangkan yang jadi mangsa Rakyat.., namun mungkin ini juga balasan kepada rakyat yang memilih untuk PR memerintah Selangor.. Tak tahu nak kata apa lagi..!?!

~ Air Asia Vs KLIA2..!?!


Tuesday, 8 April 2014

~ Segalanya Bermula di sini.. Sikap Sebenar Pemimpin Pembangkang yang perlu anda tahu..!?!


KALAU DAH PEMIMPIN NYA MACAM INI, APATAH LAGI MACAI-MACAI NYA..!?!

APA YANG KERAJAAN BUAT SEMUANYA TAK BETUL...
TAPI KALAU DI BERI PISANG (BRiM), CEPAT PULAK BERUK-2 MACAI BEREBUT AMBIK...

Monday, 7 April 2014

~ Dan Akhirnya Di Tangkap juga.!?! Kenapa sampai jadi macam tu..?!


Salam Ydh Tn
Tangkapan terhadap pemilik akaun facebook yang menunjukkan gambar cebisan daging dan terdapat wajah datin seri rosmah mansor - seri iskandar rpt 591/2014@ 0554

Pada 6 apr 2014 lebih kurang jam 0010 sepasukan pegawai dan anggota yang diketuai oleh insp mohd hanis bin abd wahab - pegawai jsj ipd sentul, kuala lumpur bersama sepasukan D9 Ipk perak dan Ipd perak tengah, perak telah membuat serbuan dan tangkapan di alamat no. 29, jalan U 18, bandar universiti, seri iskandar, perak berkaitan sentul repot no 5181/2014.

Ringkasan kejadian

Bertindak atas maklumat sentul repot 5181/2014 pada 6 apr 2014 pengadu bersama sepasukan pegawai dan anggota dari jsj ipd sentul, sepasukan D9 ipk perak dan sepasukan jsj ipd perak tengah telah pergi di alamat no.29, bandar universiti, seri iskandar, perak. Apabila sampai di alamat tersebut pengadu telah memgetuk pintu dan dibuka oleh 1 (p) melayu. Seterusnya pengadu memperkenalkan diri pegawai kanan polis dengan menunjukkan kad kuasa polis dan minta butir pengenalan diri diberi ialah laila bt arden kpt no 620512-10-5664 alamat no. 29 jalan bandar U18, seri iskandar, perak. Pengadu bersama saksi polis telah menyatakan tujuan kedatangan adalah untuk mencari 1 (L) melayu yang dikenali dengan nama 'Syed Saifullah'. Kemudian (P) melayu tersebut telah memberitahu (L) melayu yang dicari adalah anaknya dan saspek telah keluar makan bersama suaminya dalam beberapa minit yang lalu. Pengadu kemudiannya telah menyuruh (p) melayu tersebut menelefon anaknya. Dalam 20
minit kemudian telah datang (3) lelaki melayu ke rumah tersebut dan pengadu telah kenalkan diri sekali lagi sebagai pegawai kanan polis dengan menunjukkan kad kuasa polis lalu bertanyakan siapakah 'Syed Saifullah' dan (1) L melayu telah mengaku dirinya adalah lelaki tersebut. Seterusnya pengadu bersama saksi polis telah membuat pemeriksaan badan ke atas saspek dan telah menjumpai sebuah h/phone jenama sony x peria warna hitam/putih no tel 013-4928564 dari poket sebelah kanan. Pengadu telah membuat pemeriksaan dibilik tidur utama dan dua yang terletak di tingkat satu. Tangkapan dan rampasan adalah seperti berikut:-

Saspek

Nama: syed ahmad saifullah bin hashim
No. Kpt : 890620-10-5311
Jantina : lelaki
Warganegara : malaysia
Tarikh lahir : 20 jun 1989
Keturunan : melayu
Taraf perkahwinan : bujang
Alamat : no. 29 jalan bandar U 18, seri iskandar, perak.

Butir2 rampasan

1.sebuah h/phone jenama sony x peria
2.moniter komputer jenama acer warna hitam
3.cpu jenama power logic warna hitam
4.key board jenama power logic warna hitam
5.tetikus jenama power logic warna hitam
6. Broadband jenama p1 warna putih/hijau
7.thumb drive tp-link warna putih/hitam
8.broadnand jenama celcom
9.kamera komputer tanpa jenama warna ungu/jernih
10.set speker jenama vinnfier warna hitam
11.4 kabel komputer warna hitan
12.penyambung soket warna putih
13.multicard reader janama sbhc support warna kuning/putih
14.thumb drive jenama kongston warna hitam
15.mesin cetak jenama canon warna hitam
16. Kabel internet warna putih,
Ulasan
Saspek ditangkap bersangkut sentul rpt
5181/14 diklasifikasi di bawah Seksyen 233 (1) CMA (Jenayah Siber) dan 505 (b) KK. Kes disiasat oleh ASP Hamka bin Mohammad. Setakat ini okt berada di Lokap Berpusat Jinjang dan hari ini akan diambil reman .

Wednesday, 2 April 2014

~ Nah, Ambik Kau.!! Setakat nak letak Batu Asas ajer apa barang..!?!


Syarikat Dae Hanguru Infra Sdn Bhd menyaman kerajaan Kelantan kerana projek lebuhraya rakyat Kuala Krai- Kota Bharu telah dibatalkan. Adakah ini juga salah BN?

~ Apa ada pada nama? Parti Keadilan TAPI Tak Adil Kepada Rakyat dan Ahli Partinya sendiri..!?!

Tak Perlu Hairan, Sistem Keadilan Pun Anwar Tak Hormat – Dr Hanafiah

KUALA LUMPUR, 2 April – Apa yang nak dihairankan dengan tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mencalonkan diri untuk bertanding jawatan Presiden PKR bagi menentang isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sedangkan sikapnya yang seringkali bertindak bertentangan dengan undang-undang bukanlah perkara yang baru, kata penganalisis politik tempatan, Prof. Madya Dr. Hanafiah Harun.

Ujar beliau, apabila seseorang yang tidak menghormati undang-undang melakukan sesuatu tindakan maka tentunya dia tidak akan endah kepada sebarang perundingan, sistem atau organisasi kerana tentunya individu terbabit akan memanipulasikan undang-undang yang ada untuk kepentingan dirinya sendiri.

“Sepanjang menjawat ketua pembangkang dan juga Ketua Umum PKR, apakah budi atau sumbangan Anwar yang boleh dibanggakan selain daripada pelbagai perkara yang hanya dicetuskan bagi mewujudkan populariti ke atas dirinya sendiri,” katanya kepada UMNO-Online.

Dalam hal ini, beliau merujuk kepada tindakan Anwar yang mencalonkan dirinya bertanding jawatan presiden PKR sedangkan dalam masa yang sama beliau berdepan risiko hilang kelayakan jika menang disebabkan hukuman penjara lima tahun dihadapinya atas sabitan kes liwat.
Ini adalah berdasarkan kepada Seksyen 9A (1)(b) Akta Pertubuhan (ROS) 1966 iaitu seseorang tidak boleh menjadi atau kekal memegang jawatan dalam pertubuhan yang berdaftar jika disabitkan dengan apa-apa kesalahan dan didenda tidak kurang daripada RM2,000 atau hukuman penjara selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun. 

“Tindakan Anwar yang tetap mahu bertanding jawatan tertinggi parti terbabit seolah-olah ingin mencabar ROS walhal beliau telah mengetahui segala kesan dan natijah yang akan dihadapi sekiranya perancangannya diteruskan juga. “Tindakan Anwar ini adalah ‘beraja di mata bersultan di hati’ yang mana mengibaratkan dirinya tidak melakukan apa-apa kesalahan dan seakan ingin menggambarkan kepada masyarakat bahawa pelbagai insiden yang berlaku adalah hasil daripada konspirasi politik pihak tertentu.”

Beliau yang juga pensyarah di Universiti Teknologi Mara (UiTM) menyorot kembali pelbagai perkara yang membabitkan Anwar sehinggakan banyak berlaku kekeliruan dan mengundang keresahan masyarakat. “Bermula dari Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh yang dijadikan sebagai batu loncatan untuk beliau masuk ke Parlimen sehinggalah yang terbaru PRK Kajang juga menjadi satu lagi sandiwaranya dalam memastikan cita-cita politiknya tercapai walhal beliau amat arif berkaitan perundangan dan keadilan sebenar.
“Bukan itu sahaja, beliau turut menggunakan rakyat sebagai alternatif dengan harapan kerajaan yang ada sebagaimana hari ini tumbang dan kucar-kacir melalui pelbagai demostrasi atas nama reformasi, Bersih, Bangkit, Bantah dan macam-macam lagi dicetuskan namun alhamdulillah kerana kesemuanya dapat ditangani,” katanya.

Ujarnya, sebagai rakyat dalam sebuah negara demokrasi sememangnya benar bahawa mereka berhak memilih namun malangnya cerita yang ditaburkan oleh Anwar adalah palsu dengan Wan Azizah selaku Presiden PKR pula seakan-akan bisu untuk menolak pelbagai dakwaan negatif yang dibuat oleh suaminya sendiri.

“Apa yang saya lihat, ahli-ahli PKR ibarat manusia yang terpesona dengan cerita-cerita yang ditaburkan oleh Anwar sehinggakan mereka sendiri gagal mengadili dan melakukan penilaian antara Anwar, PKR dan kepimpinannya berbanding dengan Barisan Nasional (BN), UMNO serta sumbangan kerajaan selama ini.”
Jelas beliau lagi, politik Anwar berteraskan matlamat menghalalkan cara termasuklah dalam pemilihan PKR itu sendiri yang mana tentunya dia telah mempunyai jawapan atas segala tindakan yang dibuat walaupun secara jelas bertentangan dengan undang-undang, adab dan tatsusila kewajaran manusia.

“Apabila anggota PKR itu sendiri menerima pencalonan Anwar untuk bertanding jawatan yang sama dengan isterinya, maka ini menunjukkan parti itu sendiri tidak mempunyai nilai dan tidak menghormati perundangan dan prinsip yang diwujudkan sebagai aturan dalam kehidupan manusia.

“Ini adalah sama dengan tindakan Anwar dalam berdepan kesalahan liwat yang dihadapinya dengan individu secara personal namun sehingga kini beliau menyalahkan UMNO dan kerajaan atas dakwaan konspirasi politik.”


Tambahnya lagi, dalam hal berkaitan undang-undang ini adalah lebih baik sekiranya Anwar mengambil iktibar dari rakan sekutunya iaitu Karpal Singh yang melepaskan jawatan Pengerusi Kebangsaan DAP lantaran sedar dengan kaitan sabit kesalahan di mahkamah dengan jawatan politik yang disandang. – MediaUMNO

~ Maklumat Data Kotak Hitam boleh dicerap secara terus - Ahmad Shabery Cheek.!?!

#MH370 #WTDC #ITU
"develop a better way to constantly monitor flight data and what is happening in the cockpit".

"We should be able to retrieve and analyse this data without necessarily locating the black box,"

More News :
http://www.theguardian.com/world/2014/apr/01/malaysia-aircraft-black-box-data-mh370

~ I'll Stand by You..!!!




~ Apakah kita masih sempat lagi mencari Kotak Hitam..?!?


~ Diego Garcia - Tempat apa sebenarnya..!?!


Diego Garcia adalah sebuah pulau yang indah "berbentuk kaki" terletak di tengah Lautan Hindi dianggap sebagai sebahagian daripada Wilayah India British. Pulau ini terletak kira-kira 1,970 km pantai yang indah dan matahari terbenam. 

Pulau ini adalah kira-kira 1,970 batu nautika Timur Pantai Afrika, south-southwest 967 batu nautika hujung bahagian selatan India dan west-northwest 2,550 batu nautika dari pantai barat Australia. Pulau ini lebih dikenali sebagai tuan rumah kepada beberapa pengunjung penting, kadang-kadang lebih liar daripada asli haiwan sendiri, Amerika Syarikat dan Tentera British, pasukan Marin Saudagar dan kontraktor. 

Diego Garcia dianggap sangat terhad dan terpencil oleh kerana persekitaran ketenteraan yang terdapat disitu, ianya terbuka kepada pelbagai acara dan aktiviti-aktiviti pelancongan serta pelbagai restoran kecil dan kemudahan lain untuk para pengunjung. 

Satu-satunya cara yang anda akan pergi ke sana sebagai pelancong hanya dengan bot dalam kes-kes kecemasan sahaja. Walau bagaimanapun ianya perlu mendapatkan permit-permit khas kepada mereka yang bekerja di hutan simpan haiwan liar disitu.



Namun ianya telah menjadi sebutan semenjak Tragedi #MH370 baru-baru ini dan apakah terdapat misteri dan rahsia lain yang terdapat di pulau tersebut yang kita masih belum tahu..!?! #PrayForMH370
#HanyaAllahMahaMengetahui 

~ Akibat tak baca Utusan & Tengok TV3, inilah jadinya..!?!


Berfikir sebelum berkata, berunding sebelum dibuat.
Kepada pembaca HARAKAH yang PANDAI LAGI BIJAKSANA,biar admin terangkan ye pasal Kotak Hitam.

Kotak Hitam berfungsi sebagai pengumpul data yang boleh mengesan segala tindakan yang dilakukan oleh juruterbang menggunakan sistem pesawat setelah enjin dihidupkan